Design Vetřelce – od krocana k Chestbursterovi

Celkovou koncepcí Chestburstera bylo ukázat rozpor mezi radostným narozením a počátkem nového života, poznamenaným strašlivou smrtí člověka, který ho zrodil. Mělo se jednat o šokující moment filmu.

Chestburster byl vedle dospělého Vetřelce druhým nejdůležitějším projektem. Tvůrci se shodli na tom, že pokud by chestbursterovská scéna neměla „grády“, celý film by pravděpodobně ztratil punc atmosféry strachu, protože diváci by nemohli brát vážně další události a následná nebezpečí.

Inspirován k návrhu Chestburstera byl, na přání Ridley Scotta, Giger směrován k umění Francise Bacona.

„Myslím, že když chcete zažít skutečný strach, musíte se zamyslet nad tím, co Vás psychicky i fyzicky zneklidní, nad tím, co Vás rozruší jakýmsi primárním způsobem. Pro inspiraci jsme prohlédli mnoho děl různých malířů. Tím, který nás oslovil, byl obraz Francise Bacona, tři krky s čelistmi na konci.“ Režisér Ridley Scott

„Ridley Scott mě požádal, abych udělal něco na základě zatracovaného malířství Francise Bacona, ve kterém jedinou věcí co vidíte jsou ústa a nějaké tělo v pozadí. Chtěl něco, co by mohlo projít do žaludku nebo z něj ven. Nejdřív návrh vypadal jako malý dinosaurus a vůbec se mi nelíbil, ale nakonec byl přetvořen do podoby červa bez nohou… Věřím, že nejsilnější a zárověň nejděsivější pocit je vidět neznámého vetřelčího červa pohybujícího se uvnitř těla člověka.“ H. R. Giger – k počátečnímu konceptu Chestburster

Jak řekl i sám H. R. Giger, prvotní model Chestburstera nebyl příliš povedený.

„Mně to připadalo jako kusy žilnatého, odporně vypadajícího krocana s tesáky,“ řekl Roger Dicken. Navzdory tomu, že o návrhu nebyl přesvědčen, vytvořil jeho funkční model. Problémem bylo, že to, co vypadalo dobře na papíře, tak nevypadalo ve skutečnosti. Loutka, kterou Dicken přinesl do studia vypadala naprosto komicky.

Znechucený z Chestburstera, který vyvolával spíše posměch než výkřiky strachu, se Ridley Scott vrátil k výkresové desce.

„Vrátili jsme se zpět a zkoumali různé ilustrace a nápady a snažili jsme se vymyslet něco, co bychom považovali za opravdu děsivé. Chtěl jsem víc biologické provázanosti s dítětem. Když to vyšlo, chtěl jsem, aby to vypadalo velmi syrově a naprosto masožravě.“ Režisér Ridley Scott

I Giger pracoval na redesignu Chestburstera a jeho návrh, i když nakonec i přes podporu Dana O’Bannona nebyl použit, se až na deformované tělo a zlověstněji vypadající tesáky, víceméně dost podobal finálně použitému návrhu. Ten byl nakonec primárně navržen Dickenem a dokončen samotným Ridley Scottem.

„Na podobě Chestburstera jsme pracovali několik týdnů. Věděl jsem, že nechci něco s hrudkami, bradavicemi a drápy. Chtěl jsem něco primárně a jednodušše odporného. Zjistil jsem totiž, že většina hororových filmů mě nikdy opravdu nevystrašila. Dohodli jsme se, že Chestburster bude mít skloněnou nebo zakloněnou hlavu, ale nakonec jsme ji vrátili do původní vzpřímené pozice, protože jsme zjistili, že to vypadá obscéněji, víc „plazivěji“ a falicky“. Ridley Scott – redesign Chestburstera

Navrhovaný Chestburster měl původně i ruce, ty však byly ve finální verzi prvního dílu nakonec odstraněny. Chestburster se jich však dočkal už v dalším pokračování (Vetřelci / Aliens) od režiséra Jamese Camerona.