Ridley Scott – vizuální dokonalost, nápaditost a kompromisy

Díla Ridley Scotta jsou mimo jiné známa pro svou vizuální dokonalost, ke které si dopomáhá řadou vlastních efektních nápadů. Ve filmu Vetřelec, kde byl navíc rozpočet (na výpravný film z vesmíru) i po navýšení poměrně malý,  jich využil hned několikrát:

  1. pohybující se stíny, které vidíme v průhledném vajíčku, jenž nachází Kane v mimozemském korábu,  jsou ve skutečnosti režisérovi třepetající se ruce
  2. kulisy vraku lodi nebyly velké (rozpočet), proto použil dětské herce, aby vrak vypadal větší (jednoho z nich mimochodem hrál jeho syn – Jake Scott)
  3. aby vnitřky lodi působily mnohem rozsáhleji, použil na několika místech zrcadla
  4. simulace startu lodi Nostromo byla mimo jiné docílená také tím, že Scott a další členové štábu silně cloumali a třásli sedadly s herci
  5. reakce vystrašené kočky Jones dosáhl tak,  že před ní postavil štěkajícího německého ovčáka
  6. vzhledem k rozpočtu si nemohl dovolit zobrazit celou planetu, využil tak známého triku, kdy nechal v popředí jen fragmenty kulis a vše ostatní ponořil do mlhy

V mnoha scénách také Scott neseznámil protagonisty do detailů se scénářem. Třeba při honičkách v chodbách herci netušili, odkud na ně Vetřelec vyskočí. Podobná situace nastala i ve scéně, v níž  Vetřelec „vystřelí“  Kaneovi z hrudníku. Herci totiž přesně nevěděli, co se bude odehrávat, a tak jsou jejich reakce ve filmu velmi realistické. Není tak divu, že scéna byla pomocí čtyř kamer, úspěšně natočena hned napoprvé. Autenticita nade vše!

U několika svých představ však musel Ridley Scott udělat kompromis,
nebo od nich dokonce upustit:

Na konci snímku je Ripley oblečená v tílku a kalhotkách. Režisér původně chtěl, pro zobrazení křehkosti člověka vůči Vetřelci, aby byla nahá. Studio natočení této scény, z obav o přístupnost filmu, nakonec zamítlo.

Prvotně také usiloval o to, aby byl konec filmu drsnější a pesimističtější. Vetřelec měl ukousnout Ripley hlavu, posadit se do křesla a jejím hlasem zanechat Zemi vzkaz. Studio s tím však nesouhlasilo (naštěstí).

Kompromisy se nevyhnuly ani tomu, jak bude Vetřelec vypadat. Původní návrh Vetřelce se poměrně lišil od finální podoby. Monstrum mělo mít oči, které však byly posléze pro větší efekt odstraněny.

Vetřelec měl také být na Ridleyho přání celý průhledný, později však režisér souhlasil jen s průhlednou hlavou, v níž bude vidět mozek. Nakonec se ale i od této představy, zejména díky technickým problémům, upustilo a hlava se pouze přikryla mírně průhledným krytem z PVC.